EN TREVLIG KORTLEK, åtminstone för en gammal film- och västernfantast, fann jag i en av Stockholms presentbutiker. Trots att jag inte spelar kort eller lägger patiens, och därmed aldrig kommer
att få någon praktisk användning av kortlapparna, fann jag ändå att den platsar i samlingen bland diverse andra cowboyprylar.
”Wild West Playing Cards” (Worldwide co,
London) står det på den snygga förpackningen, och korten pryds av diverse västern-motiv: Klassiska filmaffischer, gamla målningar, filmfoton och autentiska bilder på Buffalo Bill, Jesse James, Annie Oakley
och andra legendariska västernprofiler.
MEN KLÖVER 10 flaggar falskt. Motivet är en filmbild på Clint Eastwood, och kortet informerar om att fotot är hämtat från
”A Fistful of Dollars”, 1964. Men den som följt Eastwoods västernkarriär med ett någorlunda engagemang, ser dock genast att bilden istället är hämtad från en ännu mer klassisk Eastwood-västern,
den grandiosa succén ”The Good, the Bad and the Ugly”, 1966.
Gravstenarna i bakgrunden påminner att det handlar om den stilsäkert regisserade slutscenen bland de många
minnesstenarna på den öde krigskyrkogården.
MEN FRAMFÖR ALLT skvallrar revolvern i Eastwoods hand om att bilden inte kan vara från ”Fistfull”, för i den
filmen använde han sig av den klassiska ”västernrevolvern”, en Peacemaker 45:a, eller Colt Single Action Army M1873, som den egentligen heter.
På bilden är Eastwood
istället beväpnad med en tidigare Colt-modell, en slaglåsrevolver, där kulor och krut laddades separat. Det var en sådan modell som användes under inbördeskriget (1861–1865), och bilden är alltså från
inbördeskrigs-skrönan ”The Good, the Bad and the Ugly”.
JA, DET ÄR SÅDANA DÄR där obetydliga detaljer och petitesser man kan haka upp sig på, om man
är västernentusiast med ett visst vapenintresse.
Men ett ”falskt” kort i leken stör ändå inte så mycket i sammanhanget. Falska kort har ju förekommit i fler än
en västernfilm.
JAN-OLA SJÖBERG
jos56@telia.com