Blogg Populärkultur

DVD
RKO 281
Regi: Benjamin Ross
Liev Schreiber (Orson Welles)
James Cromwell (William Randolph Hearst)
Melanie Griffith (Marion Davies)
John Malkovich (Herman Mankiewicz)
Brenda Blethyn (Louella Parsons)
Roy Scheider (George Schaefer)
David Suchet (Louis B Mayer)
Fiona Shaw (Hedda Hopper)
Roger Allam (Walt Disney)

CITIZEN KANE är ständigt på topp, en tidlös vinnare varje gång den något absurda utmärkelsen ”alla tiders bästa film” ska tilldelas en rulle ur filmhistorien.
Orson Welles banbrytande film från 1941 låter sig inte rubbas av vare sig senare tiders tekniskt briljanta konststycken eller nya skådespelargenerationer. Den behåller, med någon sorts ”automatik”, sin säkra plats framför alla andra filmer.

I Sverige fick ”Citizen Kane” namnet ”En sensation”, vid den svenska premiären i januari 1942. Men det är en i dag glömd filmtitel, nu är det sedan länge originaltiteln som är gällande även här.

Citizen Kane” berättar om den förmögne Charles Foster Kanes väg till makten, via tidningsvärlden, politik, smutskastning och skandaler. Detta sker i återblickar, utifrån vad Kanes gåtfulla avskedsord på dödsbädden, ”Rosebud”, egentligen betyder.
Filmens regissör, det 26-åriga ”underbarnet” Orson Welles, spelade själv huvudrollen som Kane, och det är en komplex historia, med många möjligheter till egna tolkningar.

INSPELNINGEN I SIG, av detta centrala verk i amerikansk film, är också ett mytomspunnet kapitel.
Detta skildras mycket spännande i en liten anonym TV-film, ”RKO 281”, från 1999. Den finns inte längre i cirkulation, men så helt plötsligt en dag, så låg den bara där, i en second hand-butik, mitt framför ögonen på mig. Och för endast ett par tior så blev den ett oväntat men välkommet tillskott i mitt filmbibliotek.

RKO 281” är alltså historien om tillkomsten av ”Citizen Kane”, vilket var en hemlig och komplicerad mix av makt och mekanism bakom kulisserna. Filmens Kane hade farligt stora likheter med den oerhört mäktige media-mogulen William Randolph Hearst, som gjorde vad han kunde för att stoppa filmen. Konflikten mellan Welles och Hearst var svidande bitter, vilket fick omfattande konsekvenser i de breda hollywoodska leden. Filmarbetet skred långsamt fram under det anonyma begreppet ”RKO 281”, som var filmbolaget RKO:s produktionsnummer på filmen.

RKO 281” är en TV-produktion som aldrig gjorde så stort väsen av sig under sin tid i rampljuset. Men det är ett fascinerande verklighetsdrama från drömfabrikens skuggor som den presenterar - och det är ytterst välspelat.
För den som har ett intresse av amerikansk filmhistoria, som sträcker sig bortom "Star Wars", är den helt enkelt oumbärlig.

JAN-OLA SJÖBERG
jos56@telia.com

| Svar

Senaste kommentarer

12.02 | 18:24

Länge sen jag skrev nåt här, men om du går in i rubriken "Blogg populärkultur" högst upp vänster och skrollar ned så dyker Fantomen-Nisse upp.

12.02 | 14:29

Öh.. okej? Var är bilden på Fantomen..?

04.01 | 15:34

Köper gärna Kronbloms-album

04.12 | 16:13

Kul