Amerikanska filmcowboys som paketeras i bunt för att locka köpare med den falska förespeglingen
att de är europeiska filmhjältar. Ett märkligt försäljningsknep, kan tyckas, men i DVD-boxen ”Spaghetti Westerns” (Fox) finns inga revolverkämpar från ”den gamla världen” utan enbart
genomamerikanska västernrullar.
SPAGHETTI-WESTERN var den något nedlåtande benämningen på de västernfilmer som, främst under 1960- och 70-talen, spelades in i Italien och Spanien, oftast regisserade och producerade
av italienare. Framför kameran agerade skådespelare från Europas alla hörn, och även en del amerikaner som packade väskan när Hollywood-karriären började tappa fart.
Att USA:s äldsta filmgenre, som dessutom
behandlar nationens historia (oftast som rena rövarhistorier, visserligen), plötsligt skulle bli italiensk, sågs först bara som ett fånigt knep att rida på den amerikanska cowboy-mytologin. Så när Sergio
Leones ”För en handfull dollar”, 1964, gick upp på biograferna valde man att ”tvätta bort” regissörens "skämmiga" namn från bioaffischerna och bytte ut det mot den mer amerikanskt klingande
pseudonymen ”Bob Robertson”.
Men bara en kort tid senare var det andra säljande grepp som gällde, då skyltade filmbolagen stort med Leones namn, så fort han hade minsta koppling till den film som skulle
lanseras.
Att det fortfarande anses gå att sälja västernfilmer genom att göra dem ”euoropeiska”, det visar DVD-samlingen
”Spaghetti Westerns”, som helt frankt paketerat 3 helt igenom amerikanska västernklassiker i en ask och sedan försöker nå köpare genom att locka med ”pasta”. Eller så vet de helt enkelt inte vad de kränger.
Jag vet inte vilket som är värst.
BUFFALO BILL (1944). Joel McCrea gör ett traditionellt hjälteporträtt av den mest legendariske
av alla västerns ”verkliga” profiler, William Cody (1846–1917), i ett romantiskt matinédrama med stor budget. Det är äventyr med rykande revolvrar och blossande kinder, och all historisk fakta skjuts
i bitar.
BRAVADOS (1958). En sedelärande hämnar-historia, där Gregory Peck outtröttligt följer i spåren efter fyra figurer
som han misstänker har mördat hans hustru.
BUTCH CASSIDY OCH SUNDANCE KID (1969). En helt igenom udda västernklassiker, vars like inte står att finna
vare sig förr eller senare. Med en tilltalande attityd spelar Paul Newman och Robert Redford huvudrollerna som banditerna Butch (Robert LeRoy Parker, 1866 –1908) och Sundance (Harry
Longabaugh, 1867–1908). Kvinnan i deras liv, Etta Place (1878–?), i en vacker gestaltning av Katharine Ross.
En säregen och rikligt Oscarbelönad västern, som inte är så vild,
men där musiken och den fyndiga dialogen gör desto större intryck. Redford och Ross fick en skjuts upp till filmstjärnehimlen på kuppen, Newman var redan där.